Identifikácia
- Označenie kompenzátorov na dodacom liste musí súhlasiť s označením na dodaných kompenzátoroch.
- Označenie na gumených kompenzátoroch:
a) na krčku kompenzátora nad logom výrobcu: výrobné číslo / mesiac / rok
b) logo výrobcu obsahuje typové údaje: typ / materiál / nosný kord / prev. tlak svetlosť / typ formy / stav. dĺžka
Doprava
- Pri doprave neporušiť obal, dbať na uloženie / manipuláciu podľa označenia na obale „TOP“ (vrch), „SEIL“ (uchytenie). Kompenzátory, ktoré sú dodávané s predpätím, sú fixované transportnými poistkami. Tieto je možné odstrániť až po konečnom zabudovaní kompenzátora! Pozor - relatívne ľahký gumený kompenzátor je opatrený ťažkými oceľovými prírubami - je potrebné zabrániť namáhaniu gumeného mechu kompenzátora.
- Nesmú sa používať žiadne nástroje, háky, závesné laná, reťaze s ostrými hranami.
- Pri zdvíhaní treba vždy zdvíhať súčasne obe oceľové príruby kompenzátora.
- Pri ručnom horizontálnom presune je treba kompenzátor kotúľať po prírubách.
Skladovanie
- Gumené kompenzátory musia byť uskladnené bez deformovania, namáhania alebo zlomov gumeného mechu. Kompenzátory opatrené oceľovými prírubami musia byť skladované stojato, uložením na príruby (v opačnom prípade môže dôjsť k deformácii gumeného mechu).
- Skladovací priestor musí byť chladný, suchý, vetraný a bez prachu.
- Gumené časti je potrebné chrániť pred prievanom, v prípade potreby zakryť. V miestnosti nesmú byť žiadne zdroje ozónu ako napr. elektromotory a fuorescenčné svietidlá.
- S gumenými kompenzátormi nesmú byť skladované žiadne riedidlá, pohonné látky, chemikálie a pod.
Montáž
- Premerať vzdialenosť medzi kanálovými prírubami. Súčet montážnych nepresností v potrubí a prevádzkový posuv nesmie prekročiť max. hodnoty daného typu udané výrobcom.
- Očistiť prítlačnú plochu kanálových prírub - odstrániť antikoróznu ochranu. Príruby musia byť hladké, rovné, bez ostrých výstupkov. Kompenzátor nesmie byť torzne namáhaný, dierovanie kanálových prírub musí lícovať.
- Pri montáži nepoužívať náradie s ostrými hranami.
- Kompenzátor nepotrebuje žiadne dodatočné tesnenie, príruba kompenzátora v prírubovej časti je natoľko elastická, že utesní prípadné nerovnosti v kanálovej / prítlačnej prírube.
- Zabezpečenie smeru posuvu ako i správne osadenie kompenzátora urobiť zafixovaním prírub napr. 2 závitovými tyčami.
- Osadiť a rukou rovnomerne dotiahnuť všetky prírubové spojovacie skrutky.
- Na prítlačných prírubách nepoužívať pod skrutky podložky.
- Ak je to možné hlavy skrutiek orientovať smerom k mechu kompenzátora.
- Skrutky dotiahnuť momentovým kľúčom v troch intervaloch až na zadanú hodnotu:
- I/a) skrutky dotiahnuť v krížovom poradí v ca. 3 sledoch na ca. 50% zadanej hodnoty
- I/b) kompenzátor nechať „usadnúť“ min. 30 minút
- II/c) skrutky dotiahnuť v krížovom poradí v ca. 3 sledoch na ca. 75% zadanej hodnoty
- II/d) kompenzátor nechať „usadnúť“ min. 60 minút
- III/e) skrutky v dvoch sledoch krížom proti sebe dotiahnuť na konečnú zadanú hodnotu.
- V blízkosti gumeného kompenzátora sa nesmie zvárať! V opačnom prípade treba kompenzátor zakryť napr. azbestom. Teplota nad +60°C ako aj iskry môžu kompenzátor poškodiť.
- Pred naplnením potrubia preveriť, či všetky pevné body a uloženia sú namontované a funkčné.
- Kompenzátory po obvode skontrolovať, či nemajú povrchové poškodenia a pozorne vyčistiť štrbinu medzi prítlačnými prírubami a gumeným mechom kompenzátora - cudzie časti, piesok a pod. odstrániť.
- V prípade tlakovej skúšky (1,3-násobný výpočtový tlak) skrutky dotiahnuť.
Kontrola a údržba
- Pred uvedením do prevádzky doporučujeme preveriť utiahnutia prírubových spojov.
- Gumené časti sa nenatierajú farbou.
- Čistiť len vodou, resp. mydlovou vodou. Chrániť pred znečistením tukmi a olejmi.
- Týždeň po uvedení do prevádzky skontrolovať utiahnutie skrutiek v prírube. Následne kontrolovať po 1, 4, 12 mesiacoch a následne raz ročne.
- Kontroluje sa:
- vonkajšie poškodenie kompenzátora,
- deformácie na vonkajšom okraji gumených prírub kompenzátora,
- deformácie na gumenom mechu kompenzátora,
- predpätie z dôvodu nedovoleného posuvu.